Kişinin yasevimliığı topluluk zarfında kıymeti olan , yetenek, hareket ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanların davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı gestaltlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına akla yatkın ) bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma göre;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde bileğçalışmatirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç çizgi öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler midein ayrımsızdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme midein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre bileğçalışmaebilir, ama sürecin doğbeyı bileğçalışmamez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biraşırı filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın zarfında eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğçalışmaikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, ölümlü midein hayat boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere akla yatkın olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri üzere mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Yani eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir çekim ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise spontane vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir mekanizma olarak ele aldatmaındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç çizgi ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; mektep zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, mezuniyet, sınav neticeları üzere istenilen davranış bileğçalışmaiklikleridir.
Bir cevap yazın